Online Alışveriş ,Satın Alma Davranışları ve İntikam Alışverişi üzerine
Online Alışveriş ,Satın Alma Davranışları ve İntikam Alışverişi üzerine
Karantina yavaşladı.
2 ay evde kaldığımız sürede neye gerçekten ihtiyacımız olup olmadığını anladığımız,
aslında ne kadar basit yaşayabileceğimizi, azla yetinebileceğimizi
keşfettiğimiz, olağanüstü bir dönemden geçtik. Sosyal medyada insanların meşgul
olduğu aktivitelere baktığımızda evde spor yapma, yemek ile uğraşma ile
birlikte e-ticaretin, online siparişlerin de zirveye çıktığına şahit olduk.
Statistica’nın[1]
araştırması dünya genelinde online alışverişlerde dumbell (ağırlık setleri)
satışlarının birinci, C vitamini satışlarının da ikinci sırada olduğunu
gösteriyor. Amerika’da yapılan bir araştırma donmuş pizza, kurabiye hamuru
satışlarının arttığını, Almanya’da ise tüketicilerin temizlik malzemesine,
İngilterede ise hazır et ve makarnaya yöneldiğini gösteriyor. Fransızlar da
birçok ülke gibi una yönelmiş.[2]
Marketing Türkiye’nin[3]
haberinde is Publicis Grup araştırmasına dayanarak Türkiye’de ekmek ve kıyma
makinesi, temizlik malzemeleri, fitness ve sağlık aletleri ile puzzle aramalarının
arttığı bilgisi veriliyor.
E-ticarete yön
verecek, satın alma davranışı üzerine
fikir edinebileceğimiz ve bununla birlikte pazarlama stratejileri
yaratabileceğimiz bu tarz verilerin acilen KKTC için de incelenmesi gerekiyor.
Bu sürede online satış yapan sitelerin bu veriyi sağlaması, hem sektörel
anlamda sağlıklı analize sebep olacak: hem de akademik araştırmalara sağlıklı yön verecek.
Gözlemlerim, KKTC’de hobi, yemek yapma araçları ve temizlik malzemelerinin
de satışta önde çıktığı üzerine. Yine de sağlıklı veri için kullanıcı verisine
bakılması gerekiyor.
Peki karantina süreci bittiğinde ilk ne satın
aldınız?
Uzun zamandır
takip ettiğim ve Teknoloji İletişimi üzerine oldukça ilginç, veriye dayalı ve
düşündürücü yazıları olan Dr. Sertaç Doğanay 2 Mayıs tarihli yazısında[4]
müthiş bir terimle karantina sonrası satın almayı anlatıyor:
“Daha önce hiç şu tabiri duymuş
muydunuz: İntikam Alışverişi! Büyük
baskıyla evlere kapanan halk, sokağa çıkma şansını yakaladıkları ilk gün, tabir
yerindeyse manyak bir şekilde alışveriş yapmış. Lüks moda markası Hermes, tek
mağazasında, tek bir günde 2,7 Milyon Dolarlık satış yapmış. Çin tarihinde tek
bir günde lüks bir markanın ulaştığı en büyük satış cirosuymuş bu. İstediğimiz
kadar Jared Diamond, Noam Chomsky, Noah Harari, Michio Kaku, Martin Lindstrom
okuyalım duralım. Toplumsal davranışları, alışveriş motivasyonlarını,
ekonomiyi, daha ötesi İNSANI anlamamız mümkün olmayacak galiba”
Açılım sonrası satışta bizi bekleyen trendin intikam
alışverişi olabileceğini Çin’den sonra da Kore[5]
ve Hindistan’da[6]
da gördükten sonra, satın alma güdülerimizin, kaybolan zamanı telafi etmek için
harekete geçeceğini söylemek yanlış olmaz. İki ay boyunca satın
alamadıklarımız, bizi rahatsız edecek gibi duruyor. Siz
intikam alışverişi yaptınız mı? :)
Başta
azla yetinmeyi öğrendik demiştim. Azla yetinmenin en güzel yönü sosyal
yardımlaşmanın, sosyal dayanışmanın beklenmeyen bir şekilde artması,
insanoğlunun paylaşmayı yeniden keşfetmesi. Bunu ayrı bir yazıda tartışacağım.
Çünkü bu konunun geçiştirilemeyecek kadar önemli olduğunu düşünüyorum.

Yorumlar
Yorum Gönder