Online Alışveriş ,Satın Alma Davranışları ve İntikam Alışverişi üzerine




Online Alışveriş ,Satın Alma Davranışları ve İntikam Alışverişi üzerine

Karantina yavaşladı. 2 ay evde kaldığımız sürede neye gerçekten ihtiyacımız olup olmadığını anladığımız, aslında ne kadar basit yaşayabileceğimizi, azla yetinebileceğimizi keşfettiğimiz, olağanüstü bir dönemden geçtik. Sosyal medyada insanların meşgul olduğu aktivitelere baktığımızda evde spor yapma, yemek ile uğraşma ile birlikte e-ticaretin, online siparişlerin de zirveye çıktığına şahit olduk.

Statistica’nın[1] araştırması dünya genelinde online alışverişlerde dumbell (ağırlık setleri) satışlarının birinci, C vitamini satışlarının da ikinci sırada olduğunu gösteriyor. Amerika’da yapılan bir araştırma donmuş pizza, kurabiye hamuru satışlarının arttığını, Almanya’da ise tüketicilerin temizlik malzemesine, İngilterede ise hazır et ve makarnaya yöneldiğini gösteriyor. Fransızlar da birçok ülke gibi una yönelmiş.[2] Marketing Türkiye’nin[3] haberinde is Publicis Grup araştırmasına dayanarak Türkiye’de ekmek ve kıyma makinesi, temizlik malzemeleri, fitness ve sağlık aletleri ile puzzle aramalarının arttığı bilgisi veriliyor.

E-ticarete yön verecek,  satın alma davranışı üzerine fikir edinebileceğimiz ve bununla birlikte pazarlama stratejileri yaratabileceğimiz bu tarz verilerin acilen KKTC için de incelenmesi gerekiyor. Bu sürede online satış yapan sitelerin bu veriyi sağlaması, hem sektörel anlamda sağlıklı analize sebep olacak: hem de akademik araştırmalara sağlıklı yön verecek. Gözlemlerim, KKTC’de hobi, yemek yapma araçları ve temizlik malzemelerinin de satışta önde çıktığı üzerine. Yine de sağlıklı veri için kullanıcı verisine bakılması gerekiyor.

Peki karantina süreci bittiğinde ilk ne satın aldınız?

Uzun zamandır takip ettiğim ve Teknoloji İletişimi üzerine oldukça ilginç, veriye dayalı ve düşündürücü yazıları olan Dr. Sertaç Doğanay 2 Mayıs tarihli yazısında[4] müthiş bir terimle karantina sonrası satın almayı anlatıyor:

Daha önce hiç şu tabiri duymuş muydunuz: İntikam Alışverişi! Büyük baskıyla evlere kapanan halk, sokağa çıkma şansını yakaladıkları ilk gün, tabir yerindeyse manyak bir şekilde alışveriş yapmış. Lüks moda markası Hermes, tek mağazasında, tek bir günde 2,7 Milyon Dolarlık satış yapmış. Çin tarihinde tek bir günde lüks bir markanın ulaştığı en büyük satış cirosuymuş bu. İstediğimiz kadar Jared Diamond, Noam Chomsky, Noah Harari, Michio Kaku, Martin Lindstrom okuyalım duralım. Toplumsal davranışları, alışveriş motivasyonlarını, ekonomiyi, daha ötesi İNSANI anlamamız mümkün olmayacak galiba”

Açılım sonrası satışta bizi bekleyen trendin intikam alışverişi olabileceğini Çin’den sonra da Kore[5] ve Hindistan’da[6] da gördükten sonra, satın alma güdülerimizin, kaybolan zamanı telafi etmek için harekete geçeceğini söylemek yanlış olmaz. İki ay boyunca satın alamadıklarımız, bizi rahatsız edecek gibi duruyor. Siz intikam alışverişi yaptınız mı? :)

Başta azla yetinmeyi öğrendik demiştim. Azla yetinmenin en güzel yönü sosyal yardımlaşmanın, sosyal dayanışmanın beklenmeyen bir şekilde artması, insanoğlunun paylaşmayı yeniden keşfetmesi. Bunu ayrı bir yazıda tartışacağım. Çünkü bu konunun geçiştirilemeyecek kadar önemli olduğunu düşünüyorum.






Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sosyal “Medya’cı” aranıyor!

Dijital Yorgunluk ve Mutluluğun Sakıncaları

Coronavirüs'ten çok, Sosyal Medyadan mı korunmak gerekiyor?